Oedeemtherapie

Oedeem is een abnormale vochtophoping in het weefsel veroorzaakt door een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. Klachten kunnen bestaan uit: zwelling, vermoeidheid of zwaar gevoel in ledematen, pijn, strakke of gespannen huid, beperkingen in de beweging en/of in het dagelijks functioneren en infecties.

Er kan onderscheid gemaakt worden in:

• Primair lymfoedeem. Hierbij gaat het om een aangeboren afwijking
  • Secundair lymfoedeem: Hierbij zijn de oorzaken heel divers bijvoorbeeld na een operatie, plastisch chirurgie, bestraling, tumorgroei, een trauma, het dragen van een prothese, een infectie, Chronische Veneuze Insufficiëntie (spataderen) of medicatie gebruik.

Oedeem kan overal in het lichaam voorkomen, maar komt het meeste voor in armen en benen. De aandoening komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Oedeem kan verergeren door extreme kou en extreme warmte. Datzelfde geldt voor verbranding door de zon, insectenbeten, geïnfecteerde wondjes of andere infecties en knellende kleding.

De diagnose wordt gesteld door een huisarts, chirurg of oncoloog. Deze kunnen allen een verwijzing uitschrijven voor oedeemtherapie bij een geregistreerd oedeemtherapeut. Deze verwijzing heb je nodig om de behandeling te kunnen starten.

Behandeling
Middels manuele lymfdrainage (MLD), een speciale massagetechniek, zorgt de oedeemtherapeut ervoor dat het lymfestelsel wordt aangezet tot en geholpen in zijn functioneren waardoor het vocht beter afgevoerd wordt. Hierdoor nemen klachten zoals pijn en stijfheid af en neemt de functionaliteit van zowel het desbetreffende lichaamsdeel als het algemeen dagelijks leven toe. In aanvulling op de behandeling kan compressietherapie (het aanbrengen van zwachtels of elastische kousen) of lymftaping gebruikt worden. Daarnaast adviseert de therapeut je hoe je zelf de afvoer van lymfevocht kunt bevorderen middels bepaalde oefeningen.